Ivo van Strijtem dicht
Naast het dagelijks werk, het vertalen van de gedichten van Emily Dickinson, doe ik meer. Blijven kuieren natuurlijk en lezen: nog meer gedichten van andere schrijvers. Zo kreeg ik een andere kamer in mijn handen, Een kamer met een tafel en schrijfgerei. Dat is de titel van een gedichtenbundel van Ivo van Strijtem. Ik houd van zijn eenvoudige taal, zinnen die simpelweg lopen. Hoe vanuit zijn eenvoud hele diepzinnige thema’s binnenkomen. Bijvoorbeeld:
Twee levens
Naast mijn leven leeft een ander leven
en dat is ook van mij
het heeft dezelfde ogen maar kijkt anders
dezelfde benen maar loopt verder
dezelfde mond en spreekt vanzelf
maar dat meet zich niet integendeel
zomer in het ene winter in het andere
dat het sneeuwt en vruchten draagt
een kind baart en een ziekte krijgt
terzelfder tijd het kan
ze worden tegelijk geboren maar
dat weet ik niet zo zeker
en kruisbestuiven erop los
tezamen dood echter dat doen ze nooit
Ik ontdekte Ivo van Strijtem omdat hij van veel buitenlandse dichters vertalingen heeft verzorgd. Onder andere van Brecht, Goethe, Neruda (en natuurlijk Emily Dickinson). Zijn gedichten zijn gemakkelijk leesbaar. Dat vind ik een verademing. Zijn zinnen struikelen niet op de adem waarmee ze gelezen worden.
Hooiwagen
Heel veel tijd blijft er
niet over en ik probeer
te wennen aan
de hooiwagen met
de hoge wielen
o de zon dat geloof je niet
hier ver vandaan
de landen waar ik nooit
ben heen gegaan die mij
nooit hebben gezien
het geeft ook niet
heden ben ik hier
6
O als ik dood zal, dood zal zijn
Vat ik hem in een ritme, dan krijg ik
hem wel klein, dacht hij.
Een lage noot is de dood, een gebrom
een beer uit het tsarenrijk.
Ik keten hem, dacht ik
ik lijst hem in en spijker hem
aan de muur. Maar zelfs dan nog
komt hij strijk-en-zet.
De dood heeft ruzie met een kerel
uit Nazareth die hem zeker van zichzelf
naar de prullenmand verwijst.
En ik zal niet verwonderd zijn
Droogkloot, zielenpoot,
schuinsmarcheerder, ga toch weg.
Mooi hè…
Bron
Ivo van Strijtem, Een kamer met schrijfgerei, Uitgeverij Atlas Contact, Amsterdam/Antwerpen 2019.